"This is the German Coastguard. What are you thinking about?"

Jag noterar följande ur Sjöfartverkets 70 sidor tjocka rapport från 2006:

 

Under 2006 tvingades Sjöräddningen till 992 insatser, varav 631 till fritidsbåtar (vilka i rapporten inkluderar även kanoter, ekor och segelbrädor...). Över 52% av alla insatser skedde under perioden juni-augusti. Vanligaste orsaken var grundstötning (150), följt av maskin/propellerhaveri (120) och sjuktransport från fartyg (109). Men i statistiken finns även allvarliga händelser så som brand (16), man över bord (18), kollision (9) och förlisning (7). Under posterna annan orsak, okänt och falskt/ oavsiktligt gömmer sig bland annat fall där man inte rapporterat om försening, eller där drivande båt/föremål observerats liksom nödraket/ljussken samt incidenter med berusade människor och 12 fall av brohopp (varav man i 5 fall lyckades förhindra att personen hoppade). Insatserna var inte fler under 2006 än föregående år, men däremot stod fritidsbåtarna för en större andel. Under året omkom totalt 29 personer. De vanligaste dödsorsakerna var olyckor med fritidsbåtar och isolyckor. Fortfarande saknas 5 personer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0